bicara hati nita part 3

 

berbalik kepada cerita sebelum ini..kali ni nak cerita pasal tawaran-tawaran untuk pelajar SPM.."wah".."bestnya"..dua benda ni lah yang selalu aku dengar bila tahu keputusan UPU, maktab, matrikulasi keluar..aku memang agak aku susah sikit nak dapat tawaran..isk isk..T-T..yelah...keputusan ciput macam aku ni biasa-biasa saja..

bila kawan-kawan mesej aku tanya aku dapat sambung dimana??aku pun dengan slumber menjawab "aku tak dapat masuk mana-mana pun"..haihhhh..hati time tu sedih sangat weh..patutnya aku kenalah jawab "aku dapat masuk UITM..MATRIKULASI..."tapi semua tu cuma angan-angan..

nak dipendekkan cerita..time bulan 5 kalau tak silap, kawan-kawan aku dah banyak sambung study..tinggallah aku ni seorang yang tercicir..tapi hati aku masih kuat walaupun hati memang dah sedih tahap gozilla..huhuhu...aku kena jugak tersukan hidup dengan pilihan yang terakhir untuk budak SPM macam aku..aku kena masuk FORM 6..ha????FORM 6?? ya Allah, Tuhan saja yang tahu apa perasaan aku masa tu..aku kena pakai baju sekolah balik..pergi sekolah macam dulu-dulu..eeeeee..aku pun nak macam kawan-kawan yang lain..pergi "kuliah", pakai baju kurung..bestnya...

bila aku masuk FORM 6 ni, terus terang aku cakap, keadaannya tidak seperti yang aku gambarkan..apa yang aku gambarkan sebenarnya??aku bayangkan, aku akan malu bila kawan-kawan tanya kenapa tak masuk matrikulasi???masih pakai baju sekolah macam budak-budak..aishhh..tapi sebenarnya kehidupan aku masa FORM 6 ni best sangat..tak tipu..aku dapat jumpa ramai kawan..aku dapat rasa berada dalam sekolah harian..sebenarnya aku nak bagitahu yang aku memang respect betul dengan pelajar sekolah harian ni..kenapa??sebab diorang ni akan urus masa belajar masing-masing..aku masih ingat lagi, seorang cikgu di SBP tu cakap kalau dia ni kementerian pelajaran, dia akan lebihkan pelajar harian dari pelajar SBP..sebab pelajar harian pandai berdikari..buktinya, aku sendiri dah nampak..dah rasa..

dipendekkan cerita lagi, masa jadi pelajar tingkatan 6 ni, aku bertambah semangat study..yelah, malu lah kan kalau result aku kali ni tak berapa bagus..dan paling penting subjek-subjek tingkatan 6 ni best sangat..PENGAJIAN AM, BAHASA MELAYU, SEJARAH, SASTERA..cuma paling berat yang aku nak bawak nih subjek SEJARAH..kena banyak membaca..haha..subjek paling best SASTERA..sebab aku suka cikgu dia..cikgu MULYANA..first time dia masuk kelas sastera tu aku memang dah suka..tak pernah pun sepanjang kelas dia aku tak fokus okey..dan sebab itu aku dah pilih dia jadi ibu angkat aku..ehh???ibu angkat??yea..alhamdulillah..duduk disekolah baru tu aku tergolong dalam pelajar EMAS..jadi, dapatlah pilih ibu angkat..hihi

sepanjang aku berada dalam tingkatan 6 ni, dah banyak kali aku cuba untuk cari jalan keluar..aku pernah isi UITM lah, MAKTAB untuk kali ketiga wokeyyy..pun tak dapat-dapat jugak...huhuhu..
T-T..kadang-kadang dah fed up aku pergi isi IPTS pulak..tapi semua tak menjadi..kenapa??mungkin sebab Tuhan nak bagi aku sesuatu ni..pernah hari tu aku pergi jumpa cikgu kesayangan aku..cikgu NORITA..cikgu ni lawa..ehh..bukan nak cerita pasal lawa, tapi beliau lah yang buat aku masih stay di sekolah tu..dia cakap, aku ada potensi..ya Allah, Tuhan saja yang tahu perasaan aku happy sangat sebab for the first time ada cikgu cakap aku macam tu..bertambah-tambahlah semangat aku nak study kan..

okey..okey..aku teruskan cerita aku..aku sebenarnya bukan study smart..tapi aku seorang yang study hard..memang tak pernah cukup tidur masa tingkatan 6 ni..tapi hasilnya, siapa tahu kan..kui kui..ALHAMDULILLAH, berkat dorongan ibubapa, cikgu-cikgu, kawan-kawan..aku dah dapat dan rasa suatu kemanisan yang amat sangat selepas aku lalui banyak pengalaman pahit..


jeng..jeng..jeng..Tuhan tu Maha Kaya..Dia tahu apa yang terbaik untuk kita..syukran..masa ini, semua kawan-kawan aku happy sangat..itulah, nasihat di sini, JANGAN MUDAH PUTUS ASA macam aku..JANGAN MUDAH TERPEDAYA dengan apa orang cakap..dan paling penting disini, TINGKATAN 6 memang terbaik..adik-adik yang masih dalam tingkatan 6 atau yang akan mengambil tingkatan 6, jangan risau..USAHA TANGGA KEJAYAAN..(^_^)

TAMAT..

Copyright © Nonita Fabric | All Rights Reserved | Designed by Whitey Mommy Back to Top|Sign in